søndag 28. mars 2010

Kulturelle dager

Palmesøndag.
Dessverre mangler jeg palmer og esler, snø, ski, kvikklunsj, appelsiner, påskekrim, og ikke minst fantastisk familie og venner. Men nå jeg syter mer enn nødvendig. Jeg har det aldeles ikke verst; det er bare rart med ei annerledes påske, som tilbringes (nesten) som en helt vanlig uke her, i stedet for på fjellet i Vesterålen eller Lofoten, og i sofakroken med påskekrim på tv som får hjertet til å løpe løpsk.
Noe som kanskje ikke gir helt mening, er at jeg i år skal feire selve påskehelga på nederlandsk vis. I utgangspunktet hadde vi kun én dag fri i påska; 2. påskedag. Men på grunn av jobbing denne helga får vi fri på fredag (det som er langfredag i Norge, men som er en helt vanlig dag her, samme gjelder skjærtorsdag). Jeg har hatt kontakt med Ester, som jeg bodde hos i Nederland da vi var på ungdomsutveksling der med kulturskolen i 2006, og vi har snakka om å få til å møtes. Det viste seg å passe bra for henne og familien at jeg kommer i påskehelga, så da drar jeg torsdag ettermiddag til Venray i Nederland! Det skal bli kjempegøy å se dem igjen; de er en aldeles herlig familie. Jeg tar bussen over grensa til Belgia, tog derfra og til Antwerpen, hvor en av foreldrene kommer og henter meg. For en service! Jeg føler meg egentlig litt kravstor, selv om det er de som har tilbydt seg denne voldsomme generøsiteten. Så selv om ferien ikke blir så lang blir den jo bra likevel!

Vel, hva har skjedd siden sist? Nesten vanskelig å huske; tida går så skummelt fort at jeg ikke helt greier å holde styr på dagene.
I forbindelse med franskkurset jeg går på, får jeg muligheten til å melde meg opp til å ta en test i fransk, som er internasjonalt anerkjent. Det er jeg selvfølgelig interessert i, men det er ganske dyrt. Jeg skal ta en test på nivå B2, som er noe sånt som middels pluss, og den koster meg 85 € (i underkant av 700 kr). Jeg har spurt om å få støtte fra Unis-Cité, men med negativ respons. Men når jeg tenker meg om er jo 700 kr lite i forhold til alt jeg får her. Jeg må jo investere litt i dette året. Denne språktesten er veldig bra å ha på cv'en, særlig hvis jeg skal studere i Frankrike senere. Et ekstra stort pluss er at jeg tar den i Frankrike, og ikke i Norge. Dessuten, hvis jeg skal ta testen senere, vil ikke fransken være like friskt i minne, så det er nok best å få den unnagjort når jeg nå har muligheten. Da må jeg dra til et av universitetene i Lille, men jeg får heldigvis dra for å ta prøven uten ugyldig fravær fra Unis-Cité!

Forrige fredag var jeg på kino med Coralie. Vi så en film som het "I Love You, Philip Morris". Den var hysterisk morsom; de som kjenner til Jim Carrey vil tro meg på det!
Lørdag sto jeg opp ganske tidlig, til lørdag å være, og tok bussen over grensa. Tidlig på året hørte jeg snakk om at det var en trikk som gikk langs den belgiske kysten, men hadde glemt litt av det helt til mamma nevnte det etter å ha snakka med en belgier. Så jeg hoppa på trikken, og bestemte meg for å dra til Oostende, for der hadde jeg hørt at det skulle være fint. Det var mange stopp på veien dit, så det tok sin tid, men det var en veldig behagelig tur. Det stemte at det var en koselig by!



Jeg brukte timene i Oostende på å gå i spennende butikker, sjekke ut strandpromenaden, og så falt jeg for fristelsen for en varm sjokolade med chili på en kafé som hadde spesialisert seg på nettopp varm sjokolade. Jeg var også innom en butikk med økologiske produkter, og kjøpte med meg ordentlig mørkt rugbrød. Lenge siden sist!

I uka som gikk besto de to første dagene av "formation citoyenne", med tema miljø og bærekraftig utvikling. Mandag tok vi syklene fatt og testa tilretteleggelsene for syklister rundt omkring i byen. Godt med en aktiv start på uka, selv om det gikk relativt sakte i rekkene vi måtte holde oss til.
Lunsjen spiste vi på en restaurant med 100 % økologiske råvarer. Jeg spiste en vegetarrett med bønner, byggrynn, en herlig saus og diverse grønnsaker. Det var utrolig godt! Skal nok dit flere ganger, ja! Det som jo også var bra var prisene, som ikke krever at man har ei feit pengebok.
Dagen etter skulle vi egentlig møte en fra Greenpeace, men han kom seg ikke til Dunkerque på grunn av togstreik (her streiker de overalt for tida), så opplegget ble litt punktert. Vi så en film som handla om kapitalismens negative innvirkning på miljø og verdens fattigste.
På ettermiddagen var jeg og noen andre i en park for å se på planter og trær, men siden våren bare såvidt har begynt å få fotfeste, var det ikke så mye spennende å finne enda.

Onsdag forberedte vi vårt bidrag til "Sidaction" - en nasjonal aksjon til inntekt for aids. Det innebar blant annet en tur på strandpromenaden, og det var strålende vær! Nesten som nordnorske sommertemperaturer, faktisk. Det var godt å kjenne litt ordentlig varme:) Men da vi skulle jogge seinere var klærne jeg hadde tatt med i varmeste laget. I tillegg var det mye mer folk enn vanlig på strandpromenaden, så man kunne liksom ikke bare jogge rett fram som man selv ville.

Ellers kan jeg melde om at jeg får delta på det EU-prosjektet jeg nevnte i forrige post! Det blir antakeligvis bare folk fra Unis-Cité som drar. Da reiser vi 5. mai og blir til 10. Jeg gleder meg! Vi har ikke fått noe detaljert program enda, men jeg vet at vi skal til Paris (den store avslutninga finner sted på Quai d'Orsay), Metz, og noen andre mindre byer som var sentrale under dannelsen av erklæringa vi skal markere jubileet av. 9. mai, datoen for erklæringa, kalles for Europadagen. Fra wikipedia: "Europadagen er EUs unionsdag, og feires 9. mai hvert år til minne om Schuman-erklæringen. Frankrikes utenriksminister Robert Schuman foreslo i en tale 9. mai 1950 at Frankrike og Tyskland, samt ethvert annet europeisk land som måtte ønske å delta, skulle samordne deres kull- og stålproduksjon. Denne talen, som resulterte i Det europeiske kull- og stålfellesskap, ansees som begynnelsen på EU."

Jeg har også kjøpt billett til konsert med Sivert Høyem i Brussel 16. april. Overnatting på ungdomsherberge er også bestilt. Blir bra! Jeg får kanskje med meg en som heter Sebastian fra Tyskland som jeg møtte på seminar i desember på konserten. Håper det; det er jo mye bedre å ha noen å gå sammen med!

Denne helga starta jeg med kino. Jeg så "Running On Empty" - en film fra 1988. Den var ikke helt som forventa, men den var bra likevel.
Lørdag hadde jeg to konserter med symfoniorkesteret. Kl 11.00 var vi kulturelt innslag på ei språkmesse, som også var interessant for meg, selvfølgelig. Etter spillinga var det gratis buffet med småsnacks. Ble litt bedre kjent med to andre på min alder i orkesteret, og var sammen med dem til vi skulle spille neste konsert på museet for moderne kunst.
I dag, søndag, sto jeg opp ganske tidlig; jeg skulle møte halv ti for å delta på "Sidaction". Vi hadde avtale med en klubb som driver med rulleskøyter hver søndag morgen. Alle deltakerne der kjøpte en t-skjorte for 2 €, og "rulla" rundt med bøsser med den røde aids-sløyfa på. Vi gikk også og samla inn penger, men været viste seg ikke fra sin beste side, så det var nok en av grunnene til at det var lite folk å tigge penger hos.


Kl 16.00 hadde vi den tredje og siste konserten med symfoniorkesteret, denne gangen i rådhuset til Rosendaël (den delen av byen jeg bor i). Det var en konsert som markerte bydelens 150-årsjubileum, så det var mange som var kledd etter moten anno 1860.
Konseren gikk da greit nok. For min del var det nok den som gikk best av de tre vi spilte denne helga.
Apropos orkester, så har jeg slutta i det korpset jeg begynte i i høst. Jeg syntes ikke det var noe særlig gøy å spille der lenger, og med en konsertkalender som ikke går overens med min kalender, fant jeg ut at det var like så greit å levere tilbake uniform og noter. Jeg trives uansett mye bedre i symfoniorkesteret!

Da gjenstår det bare å ønske alle god påske! Nyt ferien; jeg kommer nok til å sende noen misunnelige tanker til dere som har ferie når jeg står opp i morgen tidlig, men jeg har jo norsk påskegodt, så jeg overlever nok;)

Stor påskehilsen fra Marie!

1 kommentar:

  1. Det er lekkert vær her i det høga nord, sol, sol, sol.... Men sørafor er det noen som kvitrer om litt mer fuktige forhold. Men det blir jo uansett artig å treffe Ester igjen! Og så er du jo en travel dame med mange jern i ilden, så det går nok bra i påsken også. Baker brød i dag, litt sigen etter 3 dager på Snytindhytta. God påske til deg!

    SvarSlett