søndag 13. desember 2009

Hjelp, det er snart jul!

Heisann!

Tredje søndag i advent allerede. Det betyr at det gjenstår ei uke før jeg er hjemme. Gleder meg! Denne uka vil nok gå fort, da det er mye som skjer. I morgen kveld har vi presentasjon av teamene til Unis-Cité i Dunkerque, for parterne vi jobber med, og familie og venner. Det blir spennende, for da får jeg møtt det tredje teamet for første gang. De begynte 1. desember, og skal være i Unis-Cité i seks måneder.
Hvert av teamene har forberedt et eller annet for å presentere seg. En på teamet mitt har laga en utrolig artig video som skal presentere oss. Tema er "Mission Impossible", bortsett fra at det selvsagt ikke eksisterer noe "impossible" - for oss er det "mission possible". Alle har fått to "dekknavn", og mine er "La norvégienne" - den norske, og "l'autonome" - den selvstendige. Ett av bildene av meg på presentasjonen er med bunad.
Onsdag kveld er det "julefest" i regi av de som har franskkurset. Til det skal jeg lage en norsk juledessert. Kan hende det blir en vanlig dessert, siden det blir litt for mye styr å lage riskrem og karamellpudding! Eller er det noen som har forslag til en mer lettvint juledessert?

På torsdag skal jeg til Calais. En del av tiden i Unis-Cité skal brukes til rådgivning for hva vi vil/skal gjøre til neste år. Torsdag 17. desember er satt av til at vi skal gjøre noe som er relatert til våre planer for neste år. Siden jeg skal studere humanitære fag, og gjerne vil jobbe i en hjelpeorganisasjon, skal jeg være i Røde Kors for en dag. Røde Kors i Calais driver opplæring av sykepleiere, og jeg, slik jeg har forstått det, skal være med noen sykepleiere som forbereder seg til studietur til Mali i Afrika på nyåret. Blir kjempespennende, og litt skummelt!
Fredag er det julefeiring med Unis-Cité. Blir nok koselig:) Og dagen etter bærer de avgårde til Oslo. Da skal jeg ta tog til Charles de Gaulle, flyplassen utenfor Paris, fly til København derfra, og videre til Oslo etterpå. drar jeg til Hilde for å overnatte der, før turen går til Sortland dagen etter!

For å fortelle litt om uka som har gått: tirsdag hadde ei på teamet mitt, Coralie, bursdag, så mandag kveld bakte jeg kake. Jeg gikk for ei banankake, litt enklere enn den jeg har bakt før, med sjokoladebiter og nøtter. Jeg presterte selvsagt å svi den, fordi jeg tok feil av funksjonene på steikovnen. Supert. Vel, halvparten ble da borte under feiringa etter arbeidstid på tirsdag.
Tirsdag ettermiddag var vi på et bosenter for eldre psykisk utviklingshemmede. Da fikk vi altså møtt noen av de som vi skal ha med å gjøre. Besøket gikk mest ut på å presentere hverandre, over en kopp kaffe, og så var det noen av beboerne som inviterte oss på omvisning på rommene deres.

Onsdag, på aids-prosjektet, begynte vi å komme med idéer til neste prosjekt, siden det vi hadde jobba med fram til nå var den internasjonale dagen for kampen mot aids 1. desember. De kom med noen datoer som kunne være aktuelle for oss å bruke, bl.a. 14. februar, valentinsdagen. I løpet av dagen utarbeidet vi en idé om å arrangere speed-dating dagen før, sånn at ingen er alene på valentinsdagen! Hehe, litt morsomt. I tillegg skal vi også informere om aids. Kan jo bli artig å jobbe med, men det er jo ganske mye som må ordnes!

Fredag var vi på en vannrensestasjon, i forbindelse med prosjektet som har med miljø og bærekraftig utvikling å gjøre. Ganske interessant, synes jeg. Hun som viste oss rundt spurte om hvordan det fungerte i Norge med rensing av drikkevann og slikt, men jeg måtte skuffe henne med min mangel på den slags kunnskap. Vi ble enige om at jeg skulle finne ut av det mens jeg er hjemme på juleferie.

Lørdag var jeg i Lille sammen med Coralie og Bouchra. Siden togbillettene var usannsynlig dyre, kjørte vi med Coralies bil. Vi hadde det riktig koselig! Jeg hadde håpt å få unna de fleste julegavene, men fant av en eller annen grunn ikke så mange gaver. Hadde lyst til å dra til gamlebyen, men det ble ikke tid til det, fordi Bouchra måtte hjem i rimelig tid til sine søte små.
Men vi fikk vært på julemarked, og det var utrolig masse rart å se. Vi hadde ikke nok motstandskraft til å ikke kjøpe belgiske vafler, og de var helt fantastisk gode! Men det er nok bra det ikke er noe man spiser hver dag...!
Jeg var ganske sliten da jeg kom tilbake. Lagde meg en enkel middag, og satte meg ned i stolen og så "Titanic". Det var veldig lenge siden jeg hadde sett den sist, så jeg hadde lyst til å se den igjen. Minnene strømmet på fra da jeg var hekta på filmen. Skjemmes nesten, med tanke på at jeg var sju-åtte år da filmen var ny. Husker blant annet at vi lekte at Rose holdt på å falle i havet på lekebåten vi hadde på skolen. Både pinlig og komisk å tenke på i ettertid!

Idag var det ganske kaldt, men solskinn, så jeg tok på meg joggeskoene og jogga på stranda. Kjempedeilig med sol, vind og lyden av bølgene som slår inn over stranda.
Heldigvis for meg og de jeg skal gi julegaver til, var det søndagsåpent i butikkene i Dunkerque i dag. Det benyttet jeg meg av, så nå er jeg nesten ferdig med julegavene!
Ikveld har jeg også vaska heile leiligheten, sånn at jeg slipper å stresse med det dagen før jeg drar hjemover.

Ha det godt, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar