søndag 18. oktober 2009

Første arbeidsuke

Heihei,

Da var enda en uke gått. Det har vært lange dager, og har vært ganske sliten på kveldene, men det er bare bra at det skjer mye:)
Vi er altså begynt med forberedelsene til en festival for ungdommer. Mandag gikk stort sett ut på å informere oss om hva festivalen gikk ut på. Vi skulle nemlig informere om festivalen til (noen av) byens borgere.
På tirsdag fikk vi enda mer info. Teamet mitt på åtte ble delt i to. Fire skal jobbe første halvdel av festivalen, mens de andre skal jobbe de fire siste dagene. Jeg skal jobbe siste halvdel; lørdag og søndag (31. okt og 1. nov) er det flere konserter, med ganske kjente artister. Jeg vet ikke nøyaktig hva som blir mine arbeidsoppgaver, men håper jeg får sett konsertene i alle fall!
Tidspunktene var først helt horrible: fredag, lørdag og søndag skulle vi jobbe fra 09.00 til 00.00. Men siden vi er volontører for Unis-Cité, og ikke en gjeng som har meldt seg som frivillige til denne festivalen, ble det for mye. Som volontører i UC, skal vi ikke jobbe mer enn 35 timer i uka. Så etter litt fram og tilbake har vi fått et litt mer levelig timetall.
Vel, på tirsdag starta vi også med å dele ut plakater og små brosjyrer om festivalen på skoler, kaféer, restauranter, sportssentre osv. Vi fikk låne en bil som vi kjørte rundt omkring i. Jeg ble ganske overraska over hvor stort det egentlig er... i forhold til Sortland! Hehe. Man skal ikke så langt før man er utenfor Dunkerques bygrenser, men det er veldig mange mindre steder rundt byen.
Det var stort sett utdeling av brosjyrer onsdag og torsdag også gikk ut på. Da ble det jo noen timer med den samme gjengen - Jérémy, Bouchra og Maxime - og fikk litt bedre kontakt med dem. De fikk meg faktisk til å synge "Ja, vi elsker" (med stooor innlevelse). De ville også ha meg til å synge en sang fra barneskolen, så da begynte jeg på "Kua mi", men fant ut at jeg ikke huska hele sangen... Pinlig. Men Maxime syntes det var en veldig stilig sang, i hvert fall. Flere ganger i ettertid har han nevnt "ma vache", som det blir på fransk.
Og det som er Unis-Cités kjennetegn er de oransje t-skjortene. Her jeg med de som jeg jeg delte ut brosjyrer med:

Torsdag var det igjen tid for korpsøvelse. Denne gangen spilte vi ABBA! Hahah. Jeg bare ELSKER popmusikk i korps... Jeg fikk en liten solo, og det er jo et godt tegn;)
Fredag var alle volontørene samla for en litt annerledes dag. Det var en del teori om "ingrediensene" i et prosjekt (i Unis-Cité-sammenheng); om arbeidet før, under og etter, hvem som er involvert og hva som forventes av dem.
Etterpå fikk de to teamene hver sin oppgave, hvor vi selv skal planlegge, lede og gjennomføre et prosjekt. Mitt teams oppgave ble å arrangere en uke med sportslige og kulturelle aktiviteter for "problemungdommer" fra 13 til 16 år fra Dunkerque, i en annen valgfri region i Frankrike. Ikke små greiene, nei. Det skal være i deres påskeferie, fra 3. til 10. april 2010. Er veldig spent på hvordan det skal gå... Og når det kommer til økonomisk støtte, skjønte jeg ikke hvordan det skulle gå til:/
Uansett, vi bestemte oss for å dra til Bretagne, og til byen St. Malo. Vi planlegger å bo på en slags campingplass. Tror det blir i en stor hytte med flere soverom og ett oppholdsrom med kjøkken.

Alle var veldig slitne etter ei lang uke, så tror nok de fleste, som meg, brukte fredagskvelden på å slappe av. Jeg så en film som het "Paris" som jeg har kjøpt her. Jeg likte den! Anbefales, hvis den er å oppdrive i Norge.

Lørdag starta jeg dagen med en joggetur. Det var godt å røre seg litt, da jeg ikke har hatt energi til å jogge eller noe annet fysisk anstrengende etter å ha vært på "jobb". Frokosten ble derfor ikke før kl ett... Jaja, har man fri, så har man fri.
Jeg fikk ordna med togbilletter til og fra Paris Charles de Gaulle når jeg skal hjem til jul, så da er hele reisen i boks:)

Jeg prøvde å finne noen som ville være med på kino på kvelden. Men de jeg spurte var enten opptatt eller bortreist, så jeg spurte Paul til slutt. Han ble med og så "Taking Woodstock". En veldig bra og morsom film! Etterpå lagde jeg havregrøt til oss; hadde nemlig lovet ham en norsk rett. Jeg var spent på om han kom til å like den, men det gjorde han faktisk. Ikke verst! Han virker ganske skeptisk til nye ting.
Etter en god stund begynte jeg å spille veldig trøtt, etter at han hadde lagt ut om da han gjorde et eksperiment med en appelsinjuspakke. Jeg orker ikke å gå i detalj på historia han fortalte, men kort sagt hadde han latt denne åpnede pakken stå i flere år, for å se hvordan den ville bli. Og måten han snakka om det på... Han er virkelig merkelig. Godt at jeg har begynt å få god kontakt med de franske:)

Idag, som søndager flest, har vært ganske lat. Men jeg har fått vaska rommet, gangen og badet; fantastisk etterpå!
Imorgen skal vi være ute og gjøre noe liknende som da vi var i Bailleul. Vet ikke helt nøyaktig hva, men noe som kan kategoriseres innen "arbeid i naturen";) Fint å gjøre litt forskjellig.

Håper alle får ei god og innholdsrik uke!

2 kommentarer:

  1. Supert med Abba-solo Marie:) Til helga har SMF ministevne og i skal spille programmet vi skal ha i Tromsø. Du fikk vel spilt det den gangen du var på øvelse? Det begynner å låte, men den rolige er litt tander ennå. Camp for problemungd. høres spennende ut. Bare husk de fleste problemungd. har et større problem enn de er, og som regel kan man finne en åpning hvor man kan appelere til dem.Helt sant!

    SvarSlett
  2. Apropos appelsinjuice...har akkurat spist en pølse og dusjet en hund. Og takk for et flott innlegg til fra Dunkerque. Artig å følge med, og få være med litt fra sidelinja! Ha en fortsatt god uke Marie!

    SvarSlett