lørdag 10. oktober 2009

Integrasjonsuke

Bonjour,

Da var det allerede gått en uke siden jeg skrev her sist. Men det har vært mye på programmet, noe jeg er glad for:)
Tirsdag morgen dro hele gjengen til Bailleul, en liten times kjøretur mot øst. Vi bodde i en slags hytte et godt stykke utenfor sentrum. Man kan si det var ganske landlige omgivelser, da sauer, høns, geiter og hester gikk uforstyrra rundt huset. Inne fant fluene seg godt til rette, til STOR irritasjon for oss mennesker!
Uansett; oppholdet i Bailleul var en del av "semaine d'integration", eller integrasjonsuka, hvor målet var å bli bedre kjent med hverandre, og å forberede oss på hva som venter oss når vi skal ut i "arbeidslivet" som volontører.
Noe av det vi gjorde var at 16 ulike bilder ble lagt på et bord, og så skulle alle velge hvert sitt. Man skulle finne ut hva bildet viste, helt konkret men også på et dypere plan. Deretter gjensto det å finne en partner som hadde et bilde som kunne passe sammen med ens eget, og man måtte selvsagt gjøre rede for akkurat de to bildene var en god match. Vel, dette var ganske vanskelig, siden jeg hadde vanskelig for å uttrykke meg. I en sånn situasjon, når jeg skulle forklare for alle hva jeg fikk ut av bildet og hva budskapet var, ble jeg ganske satt ut av mine språklige begrensninger. Men sånn er det, og jeg håper og tror at de andre har forståelse for at det ikke er like lett bestandig.
Selv om det av og til var litt småkjipt, var dagene i Bailleul stort sett veldig morsomme og innholdsrike. Selv om gruppa består av 16 veldig ulike personligheter, går vi godt sammen. Det er for eksempel ei som er 25, er muslim og har to unger! Men vi er jo alle utvalgt som volontører i Unis-Cité, og det at man er åpen og utadvendt er viktige egenskaper som jeg vil tro Baptiste, Perrine og Grégory vektla da de valgte ut kandidatene.

En av aktivitene vi hadde i Bailleul; bygge et så høyt tårn som mulig, kun ved hjelp av tape og A4-ark. Min gruppe vant!

Ei av jentene i gjengen heter Liza, og er veldig utadvendt og morsom. Hun er av afrikansk opprinnelse, og er utrolig fargerik både i personlighet og stil. Hun er 22, tror jeg, og har til nå vært veldig omtenksom. Hun spør ofte hvordan det går og om jeg forstår. Det setter jeg virkelig pris på! I alle fall, hun fikk temperaturen opp, bokstavelig talt, da de fleste var ganske frosne (det var ganske kaldt i huset da vi kom). Hun fikk de fleste med på en ganske enkel dans, til og med guttene som man virkelig ikke ser for seg kan danse, som skapte kjempegod stemning og latter. Ei herlig jente!
Onsdag kveld skulle vi ha norsk-tysk aften, så på tirsdag ble vi delt i grupper for å lage en presentasjon med de to landene som tema. Liza, jeg og to gutter ved navn Paul (en fransk en) og Maxime, havna på gruppe sammen, og vi brukte datamaskinen min for å vise bilder fra vakre Norge. Vi valgte ut bilder av midnattsola, Monolitten i Vigelandsparken og russefeiringa.
Tirsdag var de fleste ganske slitne da klokka nærma seg kveld, så det ble tidlig kveld.

Onsdag var det klart for barskt arbeid. Vi tok på oss stygge klær og dro til et "sensitivt naturområde". I dette området var det ganske mange sjeldne planter, som ble godt tatt vare på. Dagens oppgave var å kutte greiner fra trær som de hadde frakta til oss, for så å lage et slags gjerde av "stammene", som på en måte ble fletta mellom staurer. Vi bytta litt på å gjøre de forskjellige oppgavene. Det ble da riktig fint til slutt!
Det var ikke spesielt fint vær, men regnet kom ikke gjennom skogen vi var i. Da vi var ferdige med gjerdet, skulle vi gå en tur i området, så skulle veilederen vår forklare hva vi så på veien. Da åpna himmelen seg! Regnet plaska ned, og man ble klissvåt på et øyeblikk. Så da vi kom tilbake til huset på ettermiddagen, var det godt å ta en dusj etter en lang dag ute. Men fy søren så klamt det ble da alle de blaute klærne skulle henge til tørk på rommene!

Paul og jeg hadde blitt enige om at han kunne lage tysk hovedrett, så kunne jeg stå for forretten. Jeg lagde salat med røkt laks (ja, de har norsk røkt laks i butikkene her!), avokado og mozzarella. Paul lagde wienerscnitzel (er det sånn det skrives?). I tillegg til alle volontørene og de "voksne", kom det ti eks-volontører, pluss to som jobba i Unis-Cité. Vi var altså 31 stykker som skulle ha mat. Ikke enkelt å beregne hvor mye mat som skal til når det er så mange!
Det var ganske trivelig å hilse på eks-volontørene, selv om jeg gjerne skulle fått prata mer med dem. Måltidet ble vellykka, og jeg tror alle spiste opp maten sin:)
Ei koselig jente ved navn Coralie hadde funnet ei nettside med norske matoppskrifter, så hun sto for desserten; eplekake. Typisk norsk? Vet ikke, men godt var det i hvert fall!
Mellom hvert måltid hadde vi en presentasjon, og det var utrolig gøy å se hva de andre gruppene gjorde. Ei gruppe hadde lagd tegninger med norske og tyske stereotyper. Ei tegning med en barsk viking og ei med en slapp tysker med heftig ølmage trimma lattermusklene.
Torsdag var det mer forberedelser til hva vi skal gjennom dette året, før vi begynte å vaske oss ut av huset.

En ganske sliten gjeng kom tilbake til Dunkerque på ettermiddagen. Jeg dro rett til leiligheta for å forberede meg på å gå på korpsøving seinere på kvelden. Hadde gjerne sett at jeg var litt mer opplagt når jeg skulle møte mange nye mennesker for første gang, men det gikk da greit. Jeg visste ikke hva jeg kunne forvente meg av korpset, men trodde kanskje de var litt bedre enn det inntrykket jeg fikk på øvelsen. Det var veldig upresist, og musikerne fulgte ikke dirigenten spesielt bra. Men trompetistene var da hyggelige. Som trompetister flest, i grunn. Glade, litt tullete mennesker. Godt å føle seg hjemme;D
Selv om korpset, eller harmoniorkesteret som de kaller seg, ikke var superbra, er det jo bedre enn ingenting, og jeg tror det er bra å ha noe å gjøre i tillegg til volontørjobben. Håper bare ikke det blir noe kræsj.

I går, altså på fredag, fikk vi endelig vite hva vi skal gjøre dette året! Vi fikk også vite teamene vi skal jobbe i. Jeg er forsåvidt fornøyd med mitt team, men skulle gjerne sett at jeg og Liza var på samme team. Hun syntes også at det var litt trist at vi ikke skulle jobbe sammen. Men vi får bare møtes mye på fritida:)
Resten av oktober måned skal jeg og resten av teamet mitt holde på med et "begynnerprosjekt", som er en festival for ungdommer, med teater, foto og konserter. Vi skal hjelpe til i arrangeringen og markedsføringen. Det tror jeg blir spennende! I tillegg skal vi ha tre dager hvor vi gjør lignende arbeid ute, som onsdag i Bailleul, hvor vi lagde et gjerde.
I november starter de "ordentlige" prosjektene. Det er altså tre prosjekter som går samtidig. Mandag og tirsdag skal vi være i en organisasjon som heter "Papillon Rouge". Vi skal jobbe med eldre mennesker som også er psykisk utviklingshemma... kan bli en utfordring, men jeg tror det blir veldig interessant! Hovedmålet er at vi skal hjelpe til med å utvikle personenes selvstendighet.
Onsdagene dette året skal vi være i en organisasjon som har AIDS på dagsorden. De gir støtte til personer som er smittet, og jobber for å spre informasjon om sykdommen til alle samfunnslag og -grupper.
Torsdagene og fredagene vil gå med til et prosjekt om miljø, og hvordan man skal leve mer økonomisk og miljøvennlig. Det er visstnok en leilighet som er satt av kun for å vise hvordan man kan spare strøm og energi, og lage mat med økologiske produkter. Det vi som volontører skal gjøre, er å informere om denne organisasjonen, og organisere besøk til leiligheten for hele familier for å vise dem hvordan de kan leve et mer miløvennlig liv i hjemmene sine.

Jeg synes alle prosjektene virker veldig spennende, og jeg gleder meg til å komme i gang!

I går kveld inviterte Paul den franske hele gjengen til seg for en liten "soirée". De fleste volontørene var der, og vi hadde det veldig koselig og gøy. Herlige mennesker, altså!

Nesten alle volontørene; 11 av 16 var hos Paul fredag kveld

Idag har jeg ikke gjort så mye fornuftig. Tok sykkelen fatt og dro til virgin mega store. Fant meg noen plater og filmer:) Men det var så mye folk at det var irriterende, så jeg var glad da jeg kom meg ut derfra.
Idag har jeg spist havregrøt til middag. NAM! Mamma måtte nemlig sende nedover en pakke med havregryn, siden jeg ikke kunne finne det i butikkene her.

Ikveld har jeg hatt flere telefonsamtaler for å planlegge reisen min nordover til jul. Hurra, det blir jul på Sortland i år også:)

5 kommentarer:

  1. Heia Marie! Jeg har fått blogg-adressen av mamma Siri. Kjempeartig å få ta del i dine opplevelser i Frankrike. Ønsker deg masse lykke til med språket og alle store og små opplevelser.

    Hilsen Anita Oliva

    SvarSlett
  2. Flott at du leser bloggen min! Tusen hjertelig takk for lykkeønskninger; det setter jeg pris på:)

    SvarSlett
  3. Hei på deg! Det går nok lettere med språket etterhvert. Og så får du ta fram havregryna når det blir for galt!

    SvarSlett
  4. Hei Marie :D det må æ sei! skikkelig detaljert blogg!:O har ikkje rokke å lest alt, men d æ har rokke va i hvert fall bra;) arti å se korsn d går me dæ ute i den store verden :) savna dæ masse og tenk på dæ! <3 æ ska ikkje heim i jula, desverre. Ska feir jul i Askim, og d trur æ egentlig at blir veldig fint :) stor klæm, og løkke tell me alt :D:D hilsen (b)Ingeborg

    SvarSlett
  5. Hei Ingeborg! Ja, den er ganske detaljert, kanskje for detaljert... Men når jeg skriver er det liksom så mye jeg vil fortelle! Hehe. Jeg savner deg også veldig masse. Har sett bilder av deg med kort hår! Hvordan føles det? Du kledde det veldig godt:)
    Veldig dumt at du ikke skal nordover i jula, hadde håpa jeg skulle få se deg. Menmen, så slipper du å reise så langt, da! Og tida frem mot sommeren går nok fort. Håper du hadde en alle tiders høstferie! <3


    Mvh, Marie Bjella Blindberg

    SvarSlett