søndag 24. januar 2010

Oppdatering fra Dunkerque


Hei igjen,

Enda ei uke har fløyet av gårde. Men jeg synes ikke det gjør noe at tida går fort; gleder meg nemlig veldig til første runde med besøk om under fire uker:)

Sist jeg skrev var forrige lørdag, og da skreiv jeg at jeg skulle på bowling. Jeg kan herved meddele at jeg er en elendig representant for Norge, da jeg tapte suverent (husker ikke hvor mye jeg tapte med, men at poengsummen min var under halvparten av vinnerens). Men vi hadde det da gøy likevel!
Mandag i uka som er gått skulle vi på kino med den samme gjengen fra uka før. Jippi! Alle volontørene fikk noen av "klientene" som vi måtte hente hjemme hos dem, for så å dra til kinoen. Jeg og en til som heter Stéphane tok bussen for å hente ei meget hyggelig dame som heter Jaqueline. Jeg synes egentlig ikke det virker som at hun er mentalt handikappet, men hva vet vel jeg.
Vi så en film som het "Le Siffleur". Jeg forsto ikke alt, og var ganske trøtt, så jeg fikk ikke så mye ut av filmen, men det viktigste er jo at de vi var der sammen med var fornøyde, og det var de:)

Onsdag var vi igjen på aids-prosjektet. Vi har jo slitt med å finne et lokale til å ha speed datinga i, men nå har vi altså funnet et lokale. Kanskje ikke det som passa best, men i en slik situasjon må man nesten ta det man får.
Da blir det lørdag 13. februar, og mottoet er: "ikke tilbring valentinsdagen alene". På den måten kan altså deltakerne finne noen å være sammen med på valentinsdagen (som er 14. februar). Håper det blir vellykket!

Perrine har tatt initiativ til å aktivisere oss volontører, ved at de som er interesserte hver onsdag løper/går/sykler eller hva man nå måtte ønske. Poenget er at vi skal holde oss fysisk aktivitet, og det er jo også ganske motiverende når man er flere sammen.
Onsdag etter "jobb" var vi fire fra teamet mitt som deltok. Og vi var de eneste! Bortsett fra Perrine selv, da, og Grégory, en av de ansatte. Kjempedårlig oppslutning med andre ord! Håper det blir bedre etter hvert.
Vi jogga ganske langt. Merka at det var mye mer motiverende å jogge med andre enn når jeg jogger alene. Det passer perfekt å gjøre det på onsdager, for jeg bruker å jogge da uansett!

På fredag var vi på miljøprosjektet. Vi har hatt litt problemer med hun som er kontakten vår på prosjektet, og det skyldes nok dårlig kommunikasjon. Det hjelper ikke akkurat på motivasjonen i gruppa. Det toppa seg på fredag ettermiddag da de brøt ut i krangel. Huff, det er ikke noe gøy når det blir sånn. Roping, tårer, trusler om å slutte i Unis-Cité var noe av det som utspilte seg. Godt at helga var like rundt hjørnet!

På kvelden følte jeg meg inspirert til å lage noe nytt, så jeg endte til slutt opp med å lage italienske biscotti (kjeks). Selv om de ble litt svidd i ovnen (må bare lære meg til å ikke skru på full temperatur), ble de ganske gode! Gøy å prøve nye ting.

I går, altså på lørdag, var jeg på kino med Coralie og Xavier fra teamet mitt. Vi så "Harvey Milk". Det var en utrolig bra film!
I dag tok jeg en joggetur. Bestemte meg for å jogge lenger enn vanlig i dag også. Jeg jogga til enden av strandpromenaden. Der tenkte jeg at jeg skulle snu, men fant ut at det var en ei dike som fint gikk an å løpe på. Kom også til et minnesmerke over de falne under slaget ved Dunkerque i 1940. Tok bilde av det:

Det står noe sånt som "Til gloriøst minne om franske og allierte marineflygere og soldater som ofret seg i slaget ved Dunkerque mai 1940". Synes det er litt interessant å se slike minnesmerker. Det er så rart å tenke på hva som foregikk for 70 år siden på den samme grunnen jeg går på hver dag. Ganske vanskelig å forestille seg.
Apropos krig, leser jeg ei bok som heter "Fuglesang" av Sebastian Faulks. I dette tilfellet er det 1. verdenskrig det er snakk om. Handlinga er lagt til Nord-Frankrike, ikke så veldig langt unna, hvor den ene fronten var. Det er sterk lesning, og det gjør ekstra inntrykk siden hendelsene som nevnes fant sted såpass nærme der hvor jeg befinner meg nå. Tror nesten jeg må ta meg en "krigsreise" om ikke så lenge, for å få meg litt historiske attraksjoner.

Før jul fant jeg ut at det faktisk er et symfoniorkester her i Dunkerque. Så i forrige uke sendte jeg mail for å høre om det var noen mulighet for å kunne være med der. Hadde ingen forhåpninger, siden det er bare to-tre trompetister i symfoniorkester. Men jeg fikk da et positivt svar, om at jeg skal komme på neste øving for å prøve. Så det blir spennende å se:)

Vel, nå er det søndag kveld, og uke 3 blir snart til uke 4. Jeg ønsker alle ei fin uke!

Beste hilsen Marie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar