torsdag 24. september 2009

Hei:)

Det har allerede skjedd en god del siden sist jeg skrev her, av positiv karakter!
I går, altså på onsdag, spiste jeg og Paul frokost sammen hos ham, siden jeg ikke hadde noe bord eller noe særlig med kjølevarer. Vi sykla til kontoret til Unis-Cité, hvor vi møtte Baptiste. Han skulle vise oss litt rundt omkring i byen. Vi gikk blant annet innom et digert marked som er hver onsdag og lørdag. Masse grønnsaker, juggel og kjøtt- og bakervarer. Alltid artig å se hva de har, selv om man ikke kjøper noe.
Etterpå gikk vi innom en telefonforhandler for å ordne med fransk telefonkort for meg og Paul. Vi prøvde med et fransk simkort i min telefon, men det gikk ikke, så jeg måtte kjøpe en telefon også. En samsung et eller annet. Helt grei. Synes ikke prisen jeg ga var ille for kort, telefon og 5€ ringetid: 28€.
Vi var også en tur på "les digues" (det jeg ville kalt en strandpromenade, men som de tydeligvis kaller for diker), og så den utrolig vakre stranda som er her. Jeg ble helt forelska! Jeg vet ikke hvor lang stranda er, men det kan ikke være få kilometer. I den ene enden ser man det industrielle området til Dunkerques havn, og det er jo ikke så pent, men i den andre enden er det bare sand, sand og atter sand, helt til man i det fjerne kan se litt bebyggelse, og vips, der har vi Belgia!

På ettermiddagen dro vi for å finne møbler til leilighetene våre. Jeg skulle endelig få et bord på kjøkkenet:) Det ble mer enn forventa; et bord til kjøkkenet, et litt mindre bord jeg har plassert i stua/rommet, tre vanlige kjøkkenstoler, to baststoler og en skrivepult! I tillegg til de to klappstolene som sto her da jeg kom, har jeg altså sju stoler! :p Så nå er det bare å komme på besøk! Men selv om det ikke sitter noen i stolene er det fint med møbler som fyller opp, så blir det litt koseligere.

På kvelden tok jeg på meg mine nyinnkjøpte joggesko og jogga ned til stranda og fortsatte langs stranda et stykke, før jeg snudde og jogga på stranda på tilbaketuren. Det gir bedre effekt å jogge på sand enn på asfalt, vet dere:p Hehe. Jeg ble i hvert fall ganske sliten!
Etter at jeg hadde snakka med mamma på telefon, lagde jeg meg sein middag. Godt å legge seg etterpå!

Idag starta dagen med et langt foredrag om programmet vi skal følge gjennom året. Vi fikk vite litt mer detaljert hva vi skal gjøre enn det vi har fått til nå, og det var jo fint, selv om jeg til slutt ikke greide å henge helt med fordi det var så mange ord og informasjon å fordøye på en gang.
Jeg var så heldig å få hilse på en tidligere volontør. Hun het Magda, fra Polen, og var her i fjor. Veldig greit å få høre om hennes erfaringer, så vet man litt mer hva man kan forvente. Hun var ei veldig trivelig jente. Hun skal studere i Lyon dette året, og kommer tilbake til Dunkerque allerede om en måned for å arrangere et prosjekt hun begynte å planlegge da hun var her ifjor.

Baptiste fulgte meg til der jeg skulle ha franskkurset mitt. Vi var kanskje ti-tolv stykker til sammen; en real miks av mennesker og nasjoner. Algerie, Tunisia, Finland, Kina, Portugal og Tyrkia var noen av landene som var representert. Jeg er på nybegynnernivå, men jeg skal kanskje gå opp til neste nivå. Mye av det vi gikk gjennom var veldig grunnleggende, så jeg tror kanskje jeg vil få mer utbytte av noe mer utfordrende. Men jeg skal se det litt an før jeg bytter gruppe.

Ellers er det en lekkasje eller noe sånt i oppvarmingsapparatet, men Perrine hjalp meg med å kontakte en handyman som skal komme og fikse det i morgen. Snille mennesker!

Klemklem til dere alle!

6 kommentarer:

  1. Har du sett hvilket navn jeg har fått. Prøver å være litt anonym her ute...
    Den stranda høres fantastisk ut, og du swinger deg rundt og sykler i Dunkerques`gater. Tøft! Spennende tid, Marie. Din gamle tante husker jo hvordan det var å flytte for seg selv. Har bodd veldig mange steder, jeg...
    Skal ikke trette deg med det. Unner deg bare denne flotte tida. Er jo så spennende...
    I dag har jeg vært på Marte -Meo samling. Skal på samling igjen i morgen, og var litt engstelig for ikke å ha nok film til to dager. Men det var visst ikke nødvendig å bekymre seg. Jeg hadde to filmer, og de andre hadde mellom to og ni filmer hver. Her går`e unna. I følge supervisoren er vi den mest produktive gruppen hun har. Blir det ikke bra demensomsorg nå, så vet ikke jeg!
    Men nå må jeg kanskje gjøre litt med rotet mitt her. M hilser. Han sitter ved pc`n til en forandring. H er hos sin far, de har en dag i uka sammen hvor de trener, og diskuterer div. samfunnsproblemer. Så må du krølle deg sammen i kurvstolen med en god kopp fransk te, og lykke lykke til i morgen også. Stor bamseklem til deg!

    SvarSlett
  2. Skreiv en lang avhandling som ble borte fordi jeg er så treig. Skrev altså at jeg har vært på Autoskade og bestilt meg ny frontrute, og for en gangs skyld er jeg så godt forsikret at jeg slipper å betale egenandel!!! Og så veier drivhuset bare 80 kg og ikke 300 som vi trodde først. Så nå er det bare at det ikke blir storm, vil nødig at det blåser av over sortlandsbrua. Trening i dag, styrke hos Terje. Ha det bra,- supert at du har fått deg kjøleskap! Hadde ikke oppfattet at du var uten før nå. Kjempeklemmer fra mamma!

    SvarSlett
  3. Haha, byrypa! Nei, jeg skal ikke avsløre hvem du er:) Takk, jeg har faktisk gjort som du sa, å krype sammen i kurvstolen, bare at jeg drakk kaffe! Og en aldri så liten brioche (en slags bolle) med sjokoldebiter. Herlig!
    Mamma: Supert at du får fiksa bilen uten å ruinere deg. Wow, at drivhuset bare veier 80 kg!? Er det virkelig mulig? Bra, i hvert fall; det gjør det jo litt lettere å frakte.
    Du er sprek, mamma. Må prøve å jogge i morgen også. Kanskje tar jeg ei anna rute.
    Ja, var uten kjøleskap til i går kveld. Oppbevarte brunosten i Pauls kjøleskap imens. Han var ikke spesielt begeistra for den, etter mange forsøk fra min side på å få han til å smake på det jeg ser på som en herlighet! Hehe!
    Store klemmer fra Marie både til mamma og til byrypa:)

    SvarSlett
  4. bøøø! vi var nå bare intressert i steikovnen. Nå har vi spist omelett og Nasse spiser gulrot. Vi skal feire diverse bursdager på fredag, og så blir det høst ferie ;D

    SvarSlett
  5. Logget meg på bloggen din for en aldri så liten titt. Jeg er imponert! Det vil ta tid å lese igjennom det franske livet ditt til nå. Bra du trives.

    SvarSlett