søndag 27. september 2009

Helg; internasjonal lunsj, t-skjortevær og storrengjøring

Hei!
Her står det meste bra til. Har vært litt opp og ned de siste dagene, mest på grunn av den herlige steikovnen jeg er blitt foræret med. Vel, mer om det lenger ned.
På fredag hadde jeg ingenting på programmet på formiddagen, men måtte likevel stå opp tidlig for å ta i mot en kjekk gasskontrollør (eller hva han kan kalles), som skulle sjekke gassanlegget mitt. Det var det visstnok ingenting galt med, men det lekker fortsatt fra et eller annet sted i nærheten av det. Verken jeg eller Baptiste har funnet ut hvor det kommer fra, men Perrine sa hun skulle få noen andre til å se på det. Det er jammen dame som ordner opp!
I lunsjen var jeg og Paul invitert til å delta på en "internasjonal" eller "europeisk" lunsj på et av universitetene her i byen. Der skulle det liksom være ett bord hvor man skulle snakke engelsk, ett tysk bord, ett nederlandsk bor osv. Men fikk ikke inntrykk av at det fungerte spesielt bra:P For meg ble det jo ikke noe norsk bord, så jeg satt sammen med noen franske jenter som studerte der. Hyggelig å snakke med andre, selv om det gikk på engelsk.
Senere på dagen møttes jeg, Paul og Perrine i en bank som ikke er så langt unna der vi bor, i Rosendaël, for å åpne fransk bankkonto til oss. Det skal bli fint å slippe de dyre gebyrene ved uttak med det norske bankkortet!
Etterpå dro jeg og Paul på et supermarked i nærheten bare for å handle "litt", men det ble mer enn jeg hadde tenkt. Man finner stadig ting man trenger! Når jeg gikk ut av butikken tenkte fant jeg ut at jeg hadde handla matvarer hver dag etter at jeg kom, så nå fikk det være nok for en stund! Men jeg prøver å "trøste" meg selv med at det er jo ganske mye som må handles når man skal starte fra grunnen av.
På kvelden satte jeg på "Ensemble, c'est tout" eller "Sammen er vi mindre alene", en veldig koselig fransk film, sånn at jeg fikk kombinert kos med franskpugging. Jeg blar stadig i ordboka for å utvide vokabularet, men jeg har ingen klisterhjerne, merker jeg, for det er ikke alt som fester seg.

Lørdag starta jeg med en joggetur, før jeg sykla inn til sentrum av byen. Kjøpte meg en genser og så litt i butikker, men shoppelysten var ikke spesielt stor. Ble bare gående rundt å tenke på at det hadde vært supert å gjøre akkurat det jeg gjorde, bare med vennene mine. Kanskje like greit for bankkontoen min:P
Da jeg kom tilbake fant jeg ut at det var på tide å få gjort reint i leiligheten. Jeg hadde fått meg en kost, og med den ble det sanket store mengder sand og støv. Jeg vil tro at jeg står for under 10 % av det jeg kosta opp; jeg fatter ikke hvorfor det ikke var vaska her før vi kom!! Vel, uansett; jeg bestemte meg for å gå løs på den ganske udelikate steikovnen som jeg ikke har rørt enda, men tenkte at før eller siden måtte noe gjøres. Innsiden av døra var full av skitt, som selvsagt ikke lot seg fjerne med et vanlig glassrensemiddel. Så skulle jeg ta ut plata og rista som sto inni ovnen, for å vaske dem, men det jeg så innerst i ovnen gjorde at jeg bestemte meg for å aldri bruke ovnen. ÆSJ!! Aner ikke hva det var, men ganske mye av noe svart og ekkelt som minnet mest om grillkull lå inni ovnen. Ikke søren om jeg orker å rydde opp i det der. Jeg var på grensa til å få brekninger, så humøret ble ikke akkurat bedre... Hvis noen skulle lagd mat i den tilstanden steikovnen er i nå, er jeg ganske sikker på at det ville begynt å brenne!
En prat med mamma litt seinere gjorde derfor godt, og jeg godta meg litt over å ha gått i t-skjorte hele dagen, mens de der hjemme holdt på å blåse bort:P

På kvelden gikk jeg og Paul ut en tur. Han tok med seg tysk "weissbier", meeen det ble egentlig veldig mektig for min smak. Vi var litt på stranda før vi gikk inn på en bar/kafé/crêperie. Greit å komme seg ut litt! Var ganske koselig der; dit skal jeg nok tilbake for å spise pannekaker:)
Idag våkna jeg av ryggsmerter, antakeligvis pga senga. Jeg tenker ikke over at den er spesielt vond å ligge i, men den har et søkk som kanskje gjør at ryggen bøyes for mye... vet ikke helt. Men det er til å overleve;) Jeg tenkte som så at da sov jeg i hvert fall ikke bort hele dagen!
Første post på programmet var å vaske. I Pauls leilighet sto det bøtte og gulvsåpe, og ettersom han ikke hadde tenkt å bruke det på en stund, selv om det kunne trengtes der også, fikk jeg låne det. Jeg har selv kjøpt inn en tue til å vaske med.
Fikk gått over alle gulvene, og det var veldig deilig å få det gjort! Måtte jo skifte vann noen ganger, da vannet gikk fra å være grønt (altså pga av såpa), til svart ganske fort.
Gikk meg en tur; tok en liten runde hvor jeg ikke har vært før. Var innom på det som visstnok var en militær kirkegård, før jeg kom til en nydelig park, full av småbarnsfamilier og andre som ville nyte søndagens fred og ro (klisjéfylt setning, det der!). Dit skal jeg nok ta med meg boka mi neste gang:)
Ellers har det vært en ganske slapp søndag. Snakka med pappa og Randi på skype. Alltid fint å høre fra dem hjemme.
I uka som kommer har vi ganske mye fri. Det eneste jeg vet som skjer er språkkurs mandag og torsdag, og at vi skal møte de franske volontørene på torsdag. Tror det blir bra å møte dem; gleder meg til å bli kjent med nye mennesker! Tenkte å ta meg en tur til Lille på tirsdag eller onsdag. Tar bare en time med toget, så tenkte det ville vært fint å bli litt kjent der også. Kanskje får jeg shoppa litt også:P

Vel, god natt til alle og enhver! À tout à l'heure;)

7 kommentarer:

  1. Det var da både ille og grusomt på en gang!!! Bra du har fått gjort noe med det og husk at Ajax gjør skinnende rent som en hvit tornado! Magne er forøvrig sjokkskadd over forholdene. Her er det vått, men det går framover med muringa. Må fylle litt mer inntil før vi kan støpe krona. Og så må betongen herde litt mer først, såpass at den ikke regner bort. I morgen er det bursdag på Gjerstad, Alise er 66. Og så har jeg kjøpt et fint keramikksmykke til Kristin, men ikke fått sendt det. Hun har jo i dag. Jobber ellers med bioenergi og forbereder politisk sak på fylket. Dessuten et NAV-kurs på 14 uker i butikkfag. Og alt det andre i tillegg, selvfølgelig.

    SvarSlett
  2. Og god tur til Lille, det glemte jeg jo i forrige kommentar. Fint at du får sett deg litt rundt. Håper ikke det lekker gass inn i leiligheten- det er ikke bra.

    SvarSlett
  3. Hahah, ja, Ajax gjorde susen;) Du får det sagt! Men det er ikke så ille, det med ovnen. Jeg velger bare å ikke åpne. Så enkelt er det!
    Det er nok vann som lekker, vet bare ikke hvor det kommer fra. Og det var jo ikke noe galt med gassapparatet.
    Høres spennende ut, det du holder med på jobben, selv om det blir litt hektisk! Selv gleder jeg meg til å få litt mer å gjøre:P
    Paul og jeg lagde middag sammen i dag: laks! Den var norsk, faktisk. NAM! :)

    SvarSlett
  4. Heiaaa Marie! Æsj, den komfyren hørtes ekkel ut. Ser for meg både det ene og det andre inni der...
    Og så mange utfordringer med leiligheten da! Godt å vite at du har gode hjelpere i nærheten.
    Nå har du fransk telefonnr, fransk bankkonto og snart er det like lett å være i Frankrike som i Norge. Herlig! Vel, kanskje litt drøyt, men liker tanken :-)
    Her står det bra til. Hans reiste til Praha her om dagen, så det er ganske stille her. Martin bråker jo ikke noe særlig. Dessuten er han en del ute etterhvert han og. Mye spennende som skjer på katta, og også en del i Martins gate.
    Får vel se å komme meg opp av loppekassa. Men det er skikkelig deilig å slange seg i senga med lille pc på dyna. Ok, får se hva dagen bringer. Ha en super dag i dag. Tenker masse på deg hver dag!!! Klem. Martin hilser

    SvarSlett
  5. Har lest bloggen din. Koselig å høre litt om hvordan du har det. Er visst litt av hvert å henge fingrene i. Det ordner seg nok i ganga tenker jeg. Har besøk av min yngste datter idag og hun hjelper meg litt for å komme igang. Fint vær her idag, men bare 3 grader C imorres. Bestefar tok ei gran igjen igår. Blir litt lysere. Klem til deg fra oss.

    SvarSlett
  6. Hei dette er bare en test Marie. Trenger øvelse vet du.

    SvarSlett
  7. Flott at du leser bloggen min, bestemor! Og kjempeartig at du er på facebook. Jada, ting går jo opp og ned, og som regel årnær alt sæ til slutt;)

    Klem:)

    SvarSlett