onsdag 30. september 2009

Shopping og champagne!!

Vel, det ble ikke så mye champagne, men shopping ble det da jeg tok turen til Lille i går.
Men først må jeg bare fortelle om mandagens høydepunkt: laks! Jeg og Paul bestemte oss for å lage middag sammen, for sammen er man mindre alene, eller hva? :P Paul kom med et forslag til en rett som besto av laks og ris. God idé! Det var visstnok norsk laks, så det måtte jo love godt. Altså; laks i fløte og purre med ris og Maries fantastiske salat. Det ble kjempegodt, og det var herlig å kjenne smaken av norsk laks!
På kvelden bestemte jeg meg for
å dra til Lille dagen etter, så da så jeg litt på internett om hva som var verdt å se og gjøre i byen.

Tok sikte på å ta et tog som gikk 09.10, sånn at jeg skulle rekke et marked som visstnok var veldig spennende å få med seg. Da dumme meg bestemte meg for hvilken buss jeg skulle ta, la jeg selvfølgelig ikke inn nok tidsmargin mellom bussens ankomst og togets avgang, så jeg rakk akkurat ikke toget jeg hadde tenkt å ta. Neste tog gikk en drøy halvtime senere, så satte meg ned og venta. Heldigvis var det en fyr som jobba på togstasjonen som la merke til at jeg var den eneste på perrongen, og jeg var jo ganske usikker selv på hvor det egentlig ble av det toget? Vel, igjen kom den ikke fult så intelligente Marie frem; første del av reisen var med buss til et sted som heter Hazebrouck, som korresponderte med et tog som gikk til Lille derfra. Så da viste den snille togmannen vei til bussen jeg måtte ta. Jeg kom altså fram, men en del seinere enn jeg først hadde tenkt!

Jeg utstyrte meg med kart, og fant først fram til gatene hvor man kunne finne de store kjedene, som H&M og Zara. Kjøpte meg et skjørt, en genser og en t-skjorte. Det svære magasinet fnac, som har alt av musikk, bøker, spill osv, måtte jeg selvsagt innom. Jeg fant barn
eboka "Den lille prinsen", som jeg skal lese for å pugge litt fransk. Kom over et tilbud på klassisk musikk og jazz, så jeg kjøpte Berlioz "Symphonie Fantastique", en plate med Arvo Pärt og Nina Simone. Yeah!


Etterpå kom jeg over et enormt utsalg av brukte bøker, hvor de også hadde masse gamle bilder, kort, mynter og frimerker. Kjøpte med meg noen kort, som faktisk var skrevet på og sendt i posten. Det ene var datert 1934, mens det andre sto det faktisk 1919 på, men jeg vet ikke helt om det kan være SÅ gammelt. Søte var de i hvert fall.
Jeg bevegde meg mot den gamle delen av Lille. Jeg satte meg ned på en koselig fortauskafé med boka mi og en kopp kaffe. Herlig! Jeg fortsatte å traske rundt omkring, uten noe spesielt mål, men jeg fant utrolig mange spennende butikker, og bygningene og gatene var kjempekoselige.
Jeg fant meg en ny veske på en av disse morsomme butikkene. Tenkte det passa bra, siden en av veskene jeg tok med hjemmefra allerede har rukket å bli ødelagt.
H&M, altså...
Jeg hadde det superkoselig når jeg bare gikk rundt og kikka. Tok også en del bilder, men ikke alt som ble like bra.
Etter hvert begynte jeg å gå mot sentrum igjen. Kjente i beina at jeg hadde gått endel, ja! Ettersom jeg begynner å bli ganske lei av pulverkaffe, gikk jeg inn på en butikk som kanskje kunne selge noe jeg kunne lage kaffe som var hakket bedre med. Det hadde de, gitt! Jeg kjøpte en espressokanne - l'originale - og var lykkelig over kjøpet!

Da jeg satt på toget tilbake (ja, jeg fant fram uten problemer denne gangen), kunne jeg se tilbake på en flott dag med mange inntrykk og nye eiendeler som kan "make a day"! Var fryktelig sliten da jeg kunne slenge med nedpå da jeg kom tilbake. Men ah, så fornøyd!

Idag har jeg ikke gjort så mye spennende. Har øvd for første gang siden jeg kom; burde absolutt ikke vært første gang... Menmen. Har sendt mail til et slags korps her i Dunkerque om de er interessert i en trompetist. På nettsidene deres sto det at de blant annet trengte trompetister, så jeg håper på positivt svar! Hadde vært veldig fint å få spilt med andre, og på den måten blir man jo også kjent med fler.
Jeg var en tur på stranda. Satte meg ned på en benk for å oppdatere dagboka mi (tenkte det var greit å skrive dagbok fra dette året, men er jo så fryktelig lite flink til å ta meg tid til det!). Fikk ikke skrevet så mye, fordi det satte seg en dame som ville prate med meg. Hun var veldig hyggelig, kom fra Belgia, og syntes jo at det var spennende med nordmenn i de trakter. I løpet av samtalen jeg hadde med henne satte det seg en mann på andre siden. Da dama var gått, fikk jeg ikke fortsette å skrive, neida, han skulle også prate. Jaja, kan jo prate litt med ham, tenkte jeg, men han ble liksom aldri ferdig, så til slutt sa jeg bare at jeg måtte gå for å handle.

Etter å ha lagd en deilig middag, om jeg så får si det selv, prøvde jeg
ut den nye espressokanna. Litt prøving og feiling ble det, men til slutt fikk jeg laga meg ordentlig kaffe:) Unte meg også dessert: naturell yoghurt med honning og kanel. Nam! Heldigvis ikke det mest usunne man kan spise til dessert. De meget fristende fargeklattene jeg fant (men ikke kjøpte!) i et utstillingsvindu i går, derimot...





























Nå er det snart tid leggetid. Imorgen skal vi møte de franske volontørene vi skal jobbe med. Jeg både gruer og gleder meg! Men jeg tror nok det blir bra:)

Bonne nuit à tous!

5 kommentarer:

  1. Ååh:D

    Det er så fint å høre hva du gjør!

    Yoghurt naturell med honning og kanel - nice one!

    Stor klem!

    Karoline

    SvarSlett
  2. Koselig med rapport fra Lille. Det er utrolig å å tenke på at det er vårt barnebarn som opplever så mye i et helt fremmed land. Lykke til med alt de neste dagene. Klemmer fra bestemor

    SvarSlett
  3. Hei Marie!
    Så spennende! Hørtes flott ut i Lille. Tok det lang tid å komme dit?
    Lykke til med utfordringene i dag. Det er vel disse du skal se en del i tiden som kommer. Skal dere jobbe sammen?
    Tenker masse på deg. Klem

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Hei på deg damen!
    Dette var jamen ikke lett. Har lagt meg til som følger tror jeg, men skjønner ikke hva det betyr eller hvordan det fungerer. Her er det endelig sol! Var på heia før 10 i går i ren å skjær lykkerus over det fine været. Ca 15 cm snø der oppe, men godt trampet sti. Det er bra du har funet et bra creperi og kjøpt deg ordentlig kaffekanne;) Fint du har fått kontakt med et korps. Håper det er noen ungdommer der så du får bygd opp nettverket. Savnet deg på trompet i går. Storbandet spilte på Musam-jubileum. Stor klem!

    SvarSlett