mandag 2. november 2009

Festival!

Så, da var det tid for en ny oppdatering!
Mandag, tirsdag og onsdag hadde jeg altså fri. Det var veldig godt med noen fridager! Fikk tatt noen joggeturer, noe det blir lite tid til med den vanlige timeplanen, og vaska litt klær og gulv. Stekeovnen gikk jeg også løs på! Jeg kan ikke påstå at den ble så god som ny, men så god som brukbar! Og det er veldig fint, synes jeg. Derfor gikk jeg til innkjøp av bakepulver og melis, sånn at jeg kan bake kake:) Må nok invitere noen på besøk, sånn at jeg ikke spiser opp hele kaka selv...
Gikk også til innkjøp av litt dekorasjon til leiligheten. Jeg lette i utgangspunktet etter en plakat. Bilder med ramme har jeg gitt opp, da det ikke er en eneste spiker å oppdrive på veggene, bare stygge spikerhull. I stedet fant jeg klistremerker man skulle ha på veggen. Jeg endte opp med sommerfugler; koselig med litt farger på veggene.






Jeg la like gjerne ved noen bilder fra leiligheten. Er ikke så aller verst her nå:)

Onsdag tok jeg like gjerne turen over grensa til Belgia. Bussen jeg bruker å ta har endestasjon i den belgiske "byen" Adinkerke, så jeg tenkte "hvorfor ikke dra dit?". Men da jeg kom visste jeg ikke riktig hvor jeg skulle gjøre av meg. Det var liksom bare vanlige hus overalt, så jeg gikk nå bare en retning for å se hvor jeg endte opp. Fant noen butikker, men det var bare butikker med billig tobakk og alkohol. Jeg skjønte straks at jeg var kommet til noe som tilsvarer Svinesund og Abisko. HJELP, jeg var på harrytur sammen med alle britene som hadde tatt turen over kanalen for å legge opp et aldri så lite lager av sprit, tobakk, øl og sjokolade. Og det var det eneste man kunne finne i Adinkerke! Jeg prøvde å finne et vanlig supermarked, men det var umulig. Jeg kjøpte da litt belgisk sjokolade, når jeg først var der, men hele turen var en skuffelse, så jeg dro tilbake tidligere enn planlagt. Det var oppriktig godt å komme over grensa igjen, og å høre mennesker snakke fransk igjen!

Torsdag ble det til at vi hadde fri på dagtid. På kvelden møttes vi for å overvære en danseforestilling. Vi fikk et speilreflekskamera i hendene; værsågod, knips i vei. Vi prøvde så godt vi kunne, og det ble da noen bra bilder.
Fredag starta vi arbeidet med det som kanskje var høydepunktet for hele festivalen; "Tout en live", som var to dager med konserter lørdag og søndag. Fredag gikk derfor med til å rigge opp scene, barer og alt annet som måtte være i boks. Det var ikke veldig spennende å klippe opp ørten lapper som skulle brukes til de 500 kleshengerne i garderoben, men slik er det nå av og til.
På kvelden var vi i et slags slott som nå er en kulturskole. For anledningen var det gjort om til et "skremselsslott", hvor man ble guida rundt i slottet i små grupper. Mange rare folk og dyr; ei dame som serverte øyne og fingre (mm, nam) og en dansende gorilla, for å nevne noen. Ganske gøy, men det var ikke noe poeng med det hele, så det var litt sånn: "ok, så nå er vi ferdige, altså? Greit".
Lørdag morgen var vi igjen i konsertsalen til "Tout en live". Det var fortsatt endel som gjensto av småting som måtte gjøres, så vi hjalp til med det. På ettermiddagen begynte vi ikke før 15.30, men etterpå var det full trøkk fram til midnatt. Etterhvert som dørene ble åpna måtte jeg stå i garderoben for å ta i mot publikums fotoapparat, da det ikke var lov å ta med inn i konsertsalen. Hele kvelden hadde jeg gleden av å ta i mot hele to kameraer, så jeg følte virkelig at jeg bidro. Når det er sagt fikk jeg en pause, så jeg fikk sett litt av bandene. Det jeg hørte var kjempekult!

Søndag kl 11 var jeg i Dunkerques skatepark sammen med en som heter Xavier for å ta bilder. Jeg fatter ikke at det går an å gjøre så mange krumspring på skateboard! Imponerende å se på.
Kl to begynte vi med Tout en live igjen. Da var det fullt kjør fram til midnatt igjen. Konsertene starta tidligere enn på lørdag. Jeg og Bouchra var fotografer for kvelden, så i tillegg til å ta bilder fra konsertene, var vi innom skateparken igjen (skjønner ikke hvorfor vi måtte dra dit to ganger), og etterpå på en danseoppvisning med dans fra hele verden. En god idé, men opplegget var helt tragisk. Det var lydproblemer fra start til slutt, og konfransieren var elendig. Noen av danserne var kjempedyktige, mens andre var ganske langt fra klare for å vise seg fram på en oppvisning. Og så varte det altfor lenge! Da det hadde gått nesten tre timer (!) dro vi, og da var det enda ikke ferdig.
Det var derimot alle konsertene, så når vi kom til konsertlokalet, var nedrigginga godt i gang. Den lykkelige beskjeden om at vi kunne gå når klokka var 22.45 i stedet for 00.00, ble tatt meget godt i mot! Da ble det ikke så kort natt som jeg hadde frykta:)

Likevel var det tungt å stå opp i dag morges. Jeg dro for å velge ut bilder som skal utstilles på et slags kjøpesenter i Dunkerque. Bildene måtte også redigeres. Blir gøy å se bildene våre utstilt!
Det var to andre fotografer der som hadde bilder fra fotografen. Da det kom fram at jeg var norsk, ble de ganske interesserte. Han ene ba meg gi han mailadresse og navn på hjembyen min, for han hadde planer om å kjøre gjennom Norge og Finland. Han andre hadde en norsk venn her i Dunkerque, noe jeg naturlig nok var ganske overraska over. Jippi, jeg er ikke den eneste nordmannen her! Han ga meg nummeret og adressen hans, og det viste seg at han bor like i nærheten av leiligheten min. Artig! Skal kontakte ham, så får vi se. Kanskje han og kona inviterer meg på norsk middag? Hehe:) Hadde uansett vært gøy å få kontakt med andre norske her!

På ettermiddagen var hele gruppa for første gang der hvor det ene av de tre prosjektene skal finne sted. Det heter "le papillon blanc" ("den hvite sommerfuglen"), og det er der vi skal jobbe med eldre utviklingshemmede. Mye informasjon på en gang, men tror det vil bli interessant, og ikke minst utfordrende.
Da jeg gikk av bussen halv sju var jeg fryktelig sliten. Ser virkelig fram til helg nå!

Ellers har jeg fått vite at jeg skal til Bretagne i slutten av måneden! Skal på seminar for europeiske volontører i Frankrike. Blir veldig gøy å møte andre volontører, og høre om deres erfaringer så langt. Skal være der nesten en uke; fra 29. november til 5. desember.
Skal også kanskje til Paris for å besøke ei fra Finland som jeg ble kjent med da jeg var på språkreise i 2007. Hun er au pair i en av Paris forsteder, og har sagt at hun får ha besøk av venninner i helgene. Det som gjenstår nå er å få bekreftelse fra vertsfamilien hennes at det er greit at jeg kommer. Håper det går i orden!

Det er godt å ha mye å glede seg til fremover. Det gjør også at tida går fortere til jeg skal hjem til jul! Gleder meg veldig til det, selv om det ikke blir det samme uten Berit som reiser til Afghanistan. Håper det roer seg der borte til da!

Vel, jeg ønsker alle ei god uke! Stor klem:)

2 kommentarer:

  1. Hei Marie! Takk for nok et "reisebrev" fra Dunkerque. Hørtes jo unektelig litt amatøraktig ut den konsert/danssaken. Jeg hadde blitt litt forvirret, tror jeg...
    Ellers er det godt å høre at du har fått i gang komfyren, flere valgmuligheter da.
    Lykke til med tur til Paris. Det går sikkert i orden. Ha det godt, vennen. Klem!

    SvarSlett
  2. Festivalen var ikke amatøraktig - egentlig - men det var dårlig kommunikasjon mellom alle de ulike partnerene som deltok. Men det kan man kanskje kalle amatøraktig... Noe jeg glemte å skrive i blogginnlegget, som jeg syntes var helt feil, var at de som jobbet for konsertene under "tout en live" drakk øl fra start til slutt. De forsynte seg av øllet som skulle selges under konsertene, helt fra vi startet opprigginga fredag morgen til konsertene var ferdig søndag kveld. Greit, ingen var overstadig berusa, men når man jobber, uansett om man er betalt eller ikke, skal man ikke være påvirka av alkohol! Unis-Cité er veldig strenge på det, og det synes jeg er bra. I tillegg var det ingen aldersgrense, sånn som det er på konserter i Norge hvor det selges alkohol.
    Paris-turen er så godt som i orden, må bare få bestilt billetter! Jeg gleder meg:D God helg!

    SvarSlett